مزایا و معایب زندگی در شهر و روستا

خیلی وقت ها ممکن است فکر کنید زندگی شهری بسیار بهتر از زندگی کردن در روستا است. اما زندگی شهری و روستایی هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. البته زندگی کردن در شهر بسیار راحتتر است، در کنار اینکه فرصتهای بیشتری برای رشد و ترقی در زندگی خواهید داشت. در شهر تسهیلات بسیاری در اختیار افراد است و فرصتهای بیشتری برای پول درآوردن خواهید داشت. بچه هایی که در شهر زندگی میکنند میتوانند از تحصیلات خوبی بهره مند شوند زیرا مدرسه های شهر بسیار بهتر از مدارس روستایی است. وقتی فردی بیمار میشود. بیمارستانهای خصوصی و دولتی بسیار بیشتری در شهر هست که میتوان برای درمان به آنها مراجعه کرد. مراکز خرید بزرگ، بانکهای مختلف، دفاتر کار، سینماها، هتلها، رستورانها و مراکز تفریح ازجمله دیگر امکانات شهرها هستند. تسهلات حمل و نقل در شهر بسیار بهتر از روستا است و شهرنشینان از امکانات برق، اتوبان و ارتباطات برخوردار هستند. ازاینرو افراد میتوانند زندگی راحت و لذت بخشی در شهر داشته باشند. اما بااینکه زندگی کردن در شهر مزایای بسیاری دارد، معایبی نیز متوجه آن است. هزینه زندگی در شهر بسیار بالا است. اکثر کالاها در شهر بسیار گران هستند. هوای تازه و آب پاک با مشکل مواجه است. محیط با گردوغبار، دود، زباله و گازهای دی اکسید کارخانه ها آلوده شده است. بعضاً افرادی که در شهر زندگی میکنند مشکلات اخلاقی دارند و به همین علت آمار جرم و جنایت در شهر بسیار بالا است و دزدی و قتلهای زیادی در آن اتفاق می افتد. شهر همیشه شلوغ و پرسروصدا است. وسایل نقلیه و آدمهای بسیاری در آن در حال رفت وآمد هستند. خیابانها کثیف و شلوغ است. به همین علت داشتن یک زندگی سالم در شهر بسیار مشکل است.

از طرف دیگر، زندگی روستایی مزایای مختلفی دارد. اصلیترین آن این است که مردم روستا با اتحاد و آرامش زندگی میکنند. آنها خیلی سخت پول درمی آورند و آنقدری در می آورند که برای زندگی کردنشان کافی باشد. به همین علت رقابت کمتری نسبت به همدیگر دارند. و چون جامعه کوچکتری دارند، دوستان بیشتری دارند. مردم روستایی معمولاً تلاش میکنند از عادات و فرهنگشان محافظت کنند. روستا هوای تمیز و محیطی زیبا دارد و در آن خبری از سروصدا و شلوغی نیست، به همین علت آلودگی آن کمتر است، وسایل نقلیه زیادی در روستا آمدورفت نمیکند، به همین علت خیابانها ترس کمتری برای دوچرخه سواری دارد. روستاییان میتوانند از سبزیجات و میوههای تازه استفاده کنند. محیط روستا لذتبخش و آرام با مناظری فوقالعاده زیبا است. اما روستا هم فقط نقاط مثبت ندارد و معایبی نیز به همراه دارد. روستا آدمهای باهوشی دارد که خیلی از آنها تحصیلکرده نیستند. بچه های روستا به مدارس روستا میروند و به تحصیلات پیشرفته شهری دسترسی ندارند و به همین علت نمیتوانند از نظر تکنولوژی و پیشرفت همپای آنها جلو بیایند. مردم روستایی باید با مشکلات مختلفی در زندگی دست و پنجه نرم کنند مثل مشکل مسافرت. آنها باید برای برآوردن بسیاری از نیازهای خود به شهر سفر کنند. بااینکه زندگی شهری بسیار راحتتر از زندگی روستایی است، زندگی روستایی همیشه با آرامش بیشتری همراه است.

شما کدام نوع زندگی را میپسندید؟

نظرات 8 + ارسال نظر
شلتاق شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:09 ق.ظ

با سلام روستایی با بعضی امکانات شهری
***********روستایی میتونن جامعه شهری را داشته باشند ولی شهری نمی توانند جامعه روستاییرا داشته باشد

جابر دیلمی شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 09:09 ق.ظ

من که زندگی در شهر را بر زندگی در روستا ترجیح میدم

مهدی دیلمی خوزستانی سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 12:15 ق.ظ

جابرجان من جندسال توی خونه پنجاه متری زندکی میکردم ایاتو میتونی زندکی کنی .میدونی یکی از آرزوهای ماداشتن یه خونه ویلائیه که توش یه باغجه داشته باشه وغیره...

امید رمضانی جمعه 29 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 07:15 ب.ظ http://??

خیلی عالیهههههههههه
اما نمیدونم کدام را انتخاب کنم

نیمار جمعه 25 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 03:41 ب.ظ

من زندگی در شهر را بیشتر دوست دارم زیرا امکانات در شهر بیشتر است ...

رضا سه‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 06:13 ب.ظ

شهری.ولی واسه عوض شدن حال وهواروستا خوبه.
من که حالم توپه نیاز به روستا ندارم.

امیر دوشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 08:00 ب.ظ

روستا خیلی لذتش بیشتره مگه چند سال زنده ایم که توشهر باشیم فقط روستاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

دایانا چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 04:41 ب.ظ http://frozen54

میشه لطفا تفاوت روستا وعشایر رو بذارین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد